150. rokov trate Michaľany - Humenné
Pozývame vás na oslavu výročia železničnej trate Michaľany - Humenné
Tohoto roku si pripomíname 150. výročie prevádzky trate Michaľany-Humenné. Táto trať bola postavená ako úsek „Prvej Uhorsko-haličskej železnice“, ktorá spájala centrálnu časť Uhorska s Haličom.
Pri tejto príležitosti v sobotu 16. októbra budu na trať vypravené dva historické parné rušne („Šľachtičná“ 475 196 z Vrútok a „Papagáj“ 477 013 z Popradu) spolu so svojimi súpravami, jeden historický motorový vozeň („Hurvínek“ M 131 1125 z Hanisky pri Košiciach) a jeden historický motorový rušeň („Sergej“ T 679 1312 z Humenného).
Aj Obec Pusté Čemerné sa zapojila do organizácie tohto podujatia a hostorické vlaky tak zastavia aj v našej obci a to o 11:28 hod. Využite tak možnosť prísť si tieto historické rušne pozrieť, odfotiť si ich či sa na nich zviesť.
Podujatie s kultúrnym program sa na železničnej zastávke v našej obci začne o 11 hodine a 15 minúte.
Zároveň vás chceme, vážení občania, vyzvať k účasti na tomto podujatí, aby sme tak spoločne ukázali, že nám na železničnej doprave v obci záleží a chceme jej obnovenie. Ďakujeme.
Viac o historických parných lokomotívach a o histórii trate sa dočitate nižšie.
Rušne, zúčastnené na oslavách:
Parný rušeň 477.013. Rušne tohoto radu (477.0) mali pre atraktívny svetlomodrý náter od výroby prezývku „Papoušek“, odtiaľ do slovenčiny „Papagáj“. Ide o trojvalcový trojčitý parný rušeň na prehriatu paru s usporiadaním náprav 2´D 2´ pre rýchlu prímestskú dopravu; rok výroby 1951, výrobca Českomoravská Kolben – Daněk Praha, výrobné číslo 3012. Rušňov tohto radu sa vyrobilo 60 kusov. Tieto rušne mali celozváraný kotol (prvý svojho druhu na ČSD), mechanický prikladač, komín sústavy Kylchap, valivé nápravové ložiská; konštrukciu navrhol kolektív pod vedením Ing. Jiřího Mizerovského a Vlastimila Hozmana. Prvých 38 kusov týchto strojov bolo pod označením 476.1 vyrobených v rokoch 1951, 1952, zdokonalená verzia pod označením 477.0 ďalej v rokoch 1954 a 1955. Väčšina rušňov z prvej série bola krátko po výrobe zrekonštruovaná a označená radom 477.0. Tento typ sa uplatňoval v prevádzke až do 70. rokov 20. storočia. Na Slovensku boli prevádzkované predovšetkým v depách Bratislava hl. st., Leopoldov, Zvolen, Vrútky. Predmetný rušeň 477.013 bol zrušený dňa 26.9.1977; odtiaľ bol prevedený do skanzenu železničných vozidiel Česká Třebová, skade ho získalo Múzejno-dokumentačné centrum železníc Bratislava v roku 1983. V súčasnosti je prevádzkyschopný rušeň v majetku Železničného múzea SR – zverený do starostlivosti Klubu železničných historických vozidiel Poprad.
Parný rušeň 475.196. Rušne tohoto radu (475.1) dostali - pre elegantný a zároveň impozantný vzhľad – od personálu meno „Šlechtična“, odtiaľ do slovenčiny „Šľachtičná“. Tento stroj bol vyrobený v roku 1950, výrobca Škoda Plzeň. Ide o dvojvalcový dvojčitý univerzálny parný rušeň na prehriatu paru s usporiadaním náprav 2´D 1´a vlečným tendrom. Stroje tohto typu sú významným medzníkom v šeskej rušňovej konštrukcii, S postupujúcou výrobou sa tu – prvýkrát na lokomotívach ČSD – objavovali spaľovacie komory, termosifóny, mechanické prikladače, valivové nápravové i tyčové ložiská, výfuková sústava sústava Kylchap. V rokoch 1947 – 1950 vyrobila lokomotívka Škoda v troch sériach 172 kusov týchto rušňov, z ktorých 15 bolo dodaných do Kórei. Pre svoju univerzálnosť i nižšie nápravové tlaky boli umiestnené vo väčšine slovenských rušňových dep, kde slúžili až do polovice 70. rokov 20. storočia. Rušeň 475.196 spolu s tendrom 932.359 bol vyradený 20.6.1975 a doslúžil ako vykurovací kotol v rušňovom depe Fiľakovo. V súčasnosti ho vlastní Železničné múzeum SR a je zverený do opatery Spolku Výhrevne Vrútky.
Motorový rušeň T 679.1312. Pre svoj pôvod nazývaný „Sergej“. Bol vyrobený v roku 1971, výrobné číslo 1186, v závode na výrobu motorových rušňov v Lugansku, v ZSSR na Ukrajine. Ide o výkonný motorový rušeň pre traťovú službu, ktorý v západnej časti ZSSR a a v krajinách RVHP nahradil parné stroje pre vozbu ťažkých nákladných vlakov. Pre ČSD boli tieto rušne dovážané v rokoch 1966 – 1979 v celkovom počte 599 kusov, z toho 574 s normálnym rozchodom, 25 kusov širokorozchodných; stali sa najpočetnejším československým rušňovým radom. Rušeň je charakteristický robustnou konštrukciou a dvojtaktným vznetovým dvanásťvalcovým preplňovaným motorom. Rušne tohto radu boli dislokované vo väčšine slovenských rušňových dep. Ich nedostatkom, ktorý vyplýval z ich konštrukčného riešenia, bola vysoká spotreba nafty a oleja, a tak po výraznom raste cien ropy boli už koncom 80. rokov odstavované z prevádzky. Posledné výkony absolvovali v roku 1997. Rušeň T 679.1312 (od 1.1.1988 označený po novom 781 312-4) bol po prevzatí Východnou dráhou pridelený depu Vrútky. V roku 2002 bol prevedený do zbierok MDC Bratislava, ktorého nástupca Železničné múzeum SR ho vlastní doteraz; od roku 2015 je zapožičaný do starostlivosti Podvihorlatskému železničnému spolku v Humennom, ktorý ho v roku 2016 uviedol do prevádzkyschopného stavu.
Motorový vozeň M 131.1125 bol vyrobený v roku 1949 v závode Tatra Kopřivnice. Vžila sa pre neho prezývka „Hurvínek“; hádam niekomu vzhľadovo pripomínal postavičku bábkového divadla. Ide o ľahký dvojnápravový motorový vozeň určený pre osobnú dopravu na miestnych železniciach. Poháňa ho vzduchom chladený 12-valcový vznetový motor bez turbodúchadla. Konštrukcia vozňa bola inšpirovaná nemeckým náprotivkom Man, ktorý bol prevádzkovaný na dráhach Čiech a Moravy v období 2. sv. vojny. Výroba prvej, 340-kusovej série bola pre ČSD ukončená v roku 1951. Druhú sériu vyrábala v rokoch 1954 – 1956 Vagónka Studénka. Rad M 131.1 sa stal najpočetnejším motorovým vozňom ČSD. Boli obľúbené a spoľahlivé – slúžili až do začiatku 80. rokov 20. storočia. Motorový vozeň M 131.1125 je majetkom Železničného múzea SR a zverený je Klubu hisotických koľajových vozidiel pri rušňovom depe Haniska pri Košiciach.
Komentáre
Komentáre sú dostupné až po prihlásení na Váš Facebook profil. Ak ste neodsúhlasili Cookies, komentáre sa nemôžu zobrazovať.